Transylvanien intresseanmälan 2018

Intresseanmälan 2018 .

Då vi ej fick till reseprogrammet som vi önskat,  fullbokade hotell mm  så flyttar vi fram detta resmål till 2018 .

Ring oss på 026-120 000

Ett förslag på hur  programmet kommer se ut försommar/höst 2018

Dag 1
Gävle-Karskrona (665 km)
Avresa med buss till Karlskrona där vi går ombord på Stena Lines färja. Logi i insides tvåbäddshytter, middag äter vi ombord, färjan avgår kl. 21.00.

Dag 2
Gdynia-Krakow (609 km)
Efter frukost ankommer vi till Gdynia kl 08.00. Vi tar åter plats i bussen för fortsatt färd på vår resa mot Transylvanien. Vi övernattar i klostret Tyniec i Krakow, där vi också äter vår middag.

Dag 3
Krakow-Lillafured (362 km)
Efter frukost fortsätter vår resa med buss mot Lillafured. Här stannar vi till för natten och får bo kungligt i Hunguest Hotel Palota som är ett pompöst slott i nyrenässansstil. Slottet är omgivet av en hängande trädgård och en stor park. Utsikten över floden Szinva och sjön Hámori blir än mer magnifik när vi samtidigt hör bruset från flodens vattenfall alldeles nära hotellet. Vi äter middag på hotellet på kvällen.

Dag 4
Lillafured-Cluj Napoca (367 km)
Vi äter frukost innan avfärd till Cluj Napoca. Nu kommer vi fram till regionen Transylvaniens största stad. Här gör vi en rundtur i staden och ett besök i St.Michaels kyrka. Middag äter vi tillsammans på kvällen och övernattar på hotellet Golden Tulip Ana Dome.

Dag 5
Cluj Napoca-Brasov (273km)
Efter hotellfrukosten åker vi vidare mot Brasov. I Brasov, som är Draculas födelseort, gör vi en guidad tur till klocktornet, kyrkan, fästningen Sighiora (som idag finns med på UNESCOs världsarvslista) vi passerar även Draculas födelsehem. Vi övernattar två nätter på Ana Hotels Sport Poiana i Brasov. Middag på hotellet.

Dag 6
Brasov
Frukost på hotellet. Dagen ägnas åt bland annat ett besök i Peles slott som är ett av Rumäniens vackraste slott. Vi får fri tid att på egen hand utforska Brasov innan vi på kvällen avslutar dagen på Restaurang Sura Dacilore där vi bjuds på Folkloreafton med middag och vin.

Dag 7
Brasov-Sibiu (144 km)
Vi startar dagen efter frukosten på hotellet med en stadsrundtur I Brasov och därefter ett besök i Svarta kyrkan och Gamla Stadshuset innan vi reser vidare till Bran för att få besöka Draculas slott.
Middag och logi på Golden Tulip Ana Tower.

Dag 8
Sibiu
Frukost på hotellet, därefter gör vi en stadsrundtur i Sibiu, inklusive ett besök till Brukenthal Palace.
På eftermiddagen besöker vi The museum of the Icons on Glass i Sibiel med dess stora samling målade glasikoner. Därefter bjuds vi på middag, Schnapps och vin av bönderna i den gamla byn där det lantliga livet forfarande dominerar med hästkärror och får som drivs genom gränderna. Riddarna tar emot oss när vi kommer och bjuder på bröd och salt enligt tradition.
Därefter tillbaka till hotellet.

Dag 9
Sibiu-Arad (297 km)
Frukost på hotellet innan vi beger oss av mot staden Arad som är belägen vid floden Mures i Transsylvanien i västra Rumänien. Här besöker vi Hunyadi Castle i Hunedoara och vi får även en vinprovning i Minis.
Middag och logi på Continental Forum 4 i Arad.

Dag 10
Arad-Brno  (584 km)
Vi äter frukost på hotellet, packar ihop och förbereder vår återresa. Vi övernattar på vår hemresa i Brno som är en stad i Mähren i sydöstra Tjeckien. Brno är med cirka 380 000 invånare den näst största staden i landet och den största staden i Mähren. Middag och logi på Holiday Inn Brno.

Dag 11
Brno-Lodz (457 km)
Frukost på hotellet innan vi fortsätter vår resa norrut. Vi övernattar en natt på Qubos Hotell i Lodz, vi äter även vår middag på hotellet.
Lodz var tidigare Polens näst största stad men är numer omväxta av Krakow och därmed Polens tredje största stad med över 700 000 invånare.

Dag 12
Lodz-Gdynia (380 km)
Frukost på hotellet. Från Lodz åker vi tillbaka till Gdynia i Polen där vi tar färjan över till Sverige. Vi äter middag ombord och tar oss över Östersjön från Polen under natten.

Dag 13
Karlskrona - Gävle (665 km)
Frukost ombord, ankomst till Karlskrona kl 08.00. Från Karlskrona tar vi oss med buss hemåt igen och stannar för några bensträckare efter vägen.